Keşfetİpuçları ve tüyolar

Kamera arkası – Mohammad Reza Domiri Ganji ile röportaj

Şiraz‘da yaşayan İranlı fotoğrafçı Mohammad Reza Domiri Ganji, Ortadoğu’nun en heyecan verici sanatçılarından biri olma yolunda hızla ilerliyor. Panoramik ve mimari fotoğrafçılığı birleştiren fotoğrafları, tarihi ve modern Pers kültürü arasındaki geçişe fevkalade güzellikte bir etkiyle bakış atıyor.

İşte 10 seyahat sorusundan oluşan anketimizde Mohammad Reza’nın işi ve ilgi alanlarıyla ile ilgili bizimle paylaştıkları.

1. En sevdiğiniz fotoğrafınız hangisi ve neden?

Portföyümdeki en sevdiğim fotoğraf, İran, Şiraz’daki Nasır El-Mülk Camisi’nin fotoğrafı.

Akıllara durgunluk veren güzellikteki Pembe Cami'nin geniş açılı bir resmi.

Pembe Cami, Şiraz, İran. © Mohammad Reza Domiri Ganji

Halk arasında ‘Pembe Cami’ olarak da bilinir ve 1888’de inşa edilmiştir, çok güzel bir yapıdır. Mimarların (Muhammad Hasan-e-Memar ve Muhammad Reza Kashi Paz-e-Shirazi) simetri, mozaik, renk, eşsiz ışıklandırma, farklı desenler, tekrarlar, kemerler ve gül renkli camlarla ilgili o kusursuz seçimlerini fotoğrafın yansıtabildiğini umuyorum.

Geleneksel Pers mimarisinin tüm o karışık ayrıntılarını; sembolizm, renk, dokular ve yadsınamaz tarihi tek bir karede sarmalayabildiği için fotoğrafla gurur duyuyorum. Bu fotoğrafın dünyanın çeşitli yerlerinde sergilenme şansı bularak, diğer fotoğraf sanatçılarını da, dünyadaki ve toplumdaki yerimizi bir anlama yolu olarak kendi yurtlarına ve kişisel tarihlerine ışık tutma konusunda esinlendirmesi nedeniyle de minnettarım.

2. Kameranızla dünyanın herhangi bir yerine gidebilecek olsanız, nereye giderdiniz ve neden?

Çok açık bir tercih gibi görünse de, dünyanın en ünlü turizm merkezlerini, özellikle de Roma ve Atina‘daki tarihi alanları ve anıtları ziyaret etmek istiyorum. Bu yerleri sadece fotoğrafçılık için harika konular olarak görmüyorum, oraları ziyaret eden insanlar da ilgimi çekiyor. Bu yerlerin havasında çok pozitif bir şeyler var ve bunları kameramla yakalayabilmek isterdim.

3. Kamerayı alıp fotoğraf çekme konusunda sizi teşvik eden ne?

Fotoğraflarımın insanları etkileyebildiğini ve onları dünyayı farklı bir gözle bakma konusunda esinlendirdiğini umuyorum. Dünyanın en iyi mimari yapılarını ziyaret etmek ve fotoğraflarım sayesinde, onlar hakkındaki kişisel fikirlerimi ve yorumlarımı sunmak istiyorum. Bakış açılarını değiştirebilmek benim için her şey.

Şiraz'daki harika Eram Bahçesi'nin geniş açılı bir peyzaj fotoğrafı.

İran, Şiraz’daki Eram Bahçesi. © Mohammad Reza Domiri Ganji

4. Bir fotoğrafçı olmanın en büyük zorluğu nedir?

Çoğu insan iyi fotoğrafçılığı özel ve tekrarlanamaz bir anı yakalamak olarak görür ama bu dalda çalışmanın en büyük zorluğu sabır ve ısrardır, yani iyi bir resmin gelip kendisini size sunmasını beklemektir.

Çoğunlukla zorlandığım bir başka faktör de, bir yerin kontrolünüz dışındaki unsurları – hava, insanlar, tahmin edilemez diğer şeyler. Başarılı bir fotoğrafçı olmak için sadece fotoğrafta olanlara değil, fotoğrafın dışında da gerçekleşenlere ve buna uygun davranmaya dair bir tür kavrayışa sahip olmanız gerekiyor. İdeal fotoğrafı ancak bu şekilde yakalayabilirsiniz.

5. Yakalamak istediğiniz ama kaçırdığınız etkileyici bir an oldu mu?

Bir klişe gibi gelebilir ama bir günbatımıydı. Bir dağın tepesindeydim ve çevremde sadece doğanın hayranlık verici renkleri ve huzuru vardı ama o gün yanımda bir kamera getirmeyi unutmuştum. Bu da herhalde iyi bir fotoğrafçılık tavsiyesi: evden kameranı yanına almadan çıkma.

6. Mutlu bir seyahat hakkındaki düşünceniz:

İlham verici bir yer ve yanımda da yine aynı derecede ilham verici bir arkadaş. Gerçekçi hedefler koymak ve onları başarmak. Hepsinden ötesi de, eğlenmek!

7. Mutsuz bir seyahat hakkındaki düşünceniz:

İkisinin de tam tersi – kötü bir enerjiden daha kötü bir şey yoktur, yani doğru kişiyle seyahat etmek çok önemli.

8. Dünyadan, şu anda yaşayan veya yaşamayan herhangi bir kişiyi yanınıza seyahat arkadaşı olarak alabilecek olsanız, bu kim olurdu ve neden?

Albert Einstein’ı seçerdim. Fotoğrafçılık dışındaki diğer tutkum, aynı zamanda eğitimini de aldığım fizik. Seyahatlerimde yanımda dehasını kimsenin tartışmayacağı bu kişinin olması bazı çok anlamlı fizik ve felsefe tartışmalarının ortaya çıkmasına sebep olurdu ve bu da hayal gücümü genişletip, fotoğrafçılığımı etkilerdi.

Geniş ve harikulade bir cami iç mekanı.

Şah Abbas (İmam) Camisi, İsfahan, İran. © Mohammad Reza Domiri Ganji

9. Seyahat yazarı ve fotoğrafçı olmak isteyenlere ne tavsiye edersiniz?

Her seyahat noktası, bina ve yer eşsizdir. Ben fotoğraf çekerken bu karmaşıklıklara odaklanmaya ve onların fotoğraf içerisinde hayat bulmalarını sağlamaya çalışıyorum. En azından, hareketsiz bir şeyi hareketli hale getirmeye çalışıyorum.

Bence tüm yazarlar ve fotoğrafçılar bunu yapabilir ve yapmaya da çalışmalı. Bir yerin veya konunun farklılıklarına ve onu ayıran noktalarına odaklanın ve hitap ettiğiniz kitleye onu sunun. Onları fotoğraf çekildiği sırada orada olmadıkları için kıskandırın ve gelecekte ziyaret etmeleri için hırslandırın.

10. Seyahat felsefeniz/mottonuz nedir?

Seyahat etmek öğrenmek ve deneyimlemektir – başka insanları, başka bir kültürü, başka bir dünyayı. Seyahat etmek yeni deneyimler kazanmak ve hayatınız boyunca sizinle olacak ve size yardım edecek yararlı şeyler öğrenmek için harika bir fırsat sunar.