Keşfetİpuçları ve tüyolar

Bir sonraki seyahatinde en iyi bağlantılı uçuşları seçmenin yolu

Bazı gezginler bağlantılı uçuşları zahmet olarak görse de, diğerleri bu tür uçuşları bir fırsat olarak görüyor: paradan tasarruf etme, bacaklarını bir süreliğine de olsa uzatma, hatta belki programlarına bir şehir daha ekleme fırsatı. Bir sonraki biletini satın alırken daha çok bilgiye sahip olarak daha iyi bir karar vermene yardım etmek için bağlantılı uçuşlarda yer ayırtmanın artılarını eksilerini masaya yatırıyoruz.

Ek bir güzellik olarak, son çıkan OAG endüstri araştırmasına göre günümüzün en yoğun bağlantılı uçuş merkezlerininin hangileri olduğunu da açıklayacağız. Açıklamamıza bazı ilginç bilgilerle beraber, kendini bir sonraki aktarmanda bu uçuş merkezlerinden birinde bulman durumunda havalimanının içinde ve çevresinde nasıl eğlenebileceğine dair ipuçları da ekleyeceğiz.

Bağlantılı uçuş mu, kendi ayarladığın bağlantılı uçuş mu?

Bir adam kapı numarasını bulmak için giden uçuşlar ekranını kontrol ediyor – Bristol Havalimanı, Birleşik Krallık

Giden uçuşlar ekranı ve yoğun bir kalabalık – Bristol Havalimanı, Birleşik Krallık

Bağlantılı bir uçuş yaygın olarak yolcuların, varış noktalarına giden yoldaki ara bir durakta bir uçaktan ya da havayolu şirketinden diğerine geçiş yapmasıdır. Günümüzün küresel gezginlerinin birçoğu için, bu ek durak kabul edilemez bir şey olmadığı gibi, zaman zaman tercih sebebi bile olabiliyor. İşin gerçeği, uçak yolculuğu istihbaratı şirketi OAG’a göre yolcuların tamamının %37’si 200 $ USD tasarruf etmek adına dört saatten fazla süren aktarmalara razı oluyor ve yetişkinliğe 2000’lerin başında erişenler için bu sayı %55’e kadar çıkabiliyor.

İki tür bağlantılı uçuş mevcut. Bilete dahil olup tek bir rota sayılan, havayolu şirketinin ya da seyahat acentasının organize ettiği uçuşlar olduğu gibi, yolcuların bizzat planlayıp ayrı biletlerle çıktıkları, kendi bağlantılarını kendileri gerçekleştirdikleri uçak yolculukları da olasılıklar dahilinde.

Yolcunun kendisi tarafından planlanan bağlantılı uçuşların satın alınan diğer biletlerle ilişkisi yoktur. Bağlantıyı kendi kendine gerçekleştireceğin bir yolculuk için bilet almak, yapmak isteyebileceğin ya da bir sonraki uçuşun için göz önünde bulundurduğun bir ihtimalse, yalnız olmadığını bil. Aynı OAG raporuna göre, gezginlerin %92’si doğru koşullar altında bağlantılarını bizzat gerçekleştirmeye gönüllü.

Kendi bağlantını planlamak

Pisa’da aktarma yapacaksan, şehir merkezine yürümeye ne dersin? Havalimanından yürüyerek merkeze ulaşmak yalnızca 45 dakikanı alacak

Pisa’da aktarma yapacaksan, şehir merkezine yürümeye ne dersin? Havalimanından yürüyerek merkeze ulaşmak yalnızca 45 dakikanı alacak

Yolcuların kendi bağlantılarını gerçekleştirmelerinin bir numaralı sebebi tasarruf etmek olabilir. Başka bir havalimanından uçarak yüzlerce lira kar edebileceksen ve söz konusu havalimanına giden ucuz bir uçuş bulabiliyorsan, neden olmasın? Düşük maliyetli havayolu şirketlerinden ya da yerel şirketlerden bilet almak bunu yapmanın şahane bir yoludur. Nerede araştırma yapacağını biliyorsan, muhteşem fırsatlar yakalayabilirsin (bunun için momondo’yu önerebilir miyiz?)

Ama yolculuğunu planlarken biletine bagaj hakkının dahil olmayabileceğini ve yanına valiz almanın ek bir maliyeti olabileceğini unutma. Bu, düşük maliyetli havayolu şirketleri için genelde geçerlidir. O yüzden, aldığın bilete dair koşulları iki kez kontrol etmeyi ve bütün kısıtlamaları okumayı ihmal etme.

Bağlantıyı kendin gerçekleştireceğin bir uçuşta bagajını kaydettirmeye karar verdiğinde, bagajı uçuştan sonra bagaj teslim yerinden alman, havalimanından çıkıp sonra binaya tekrar giriş yapman ve sil baştan güvenlikten geçmen gerekir. Bu çok zaman alabilir ve bu yüzden kendi bağlantısını gerçekleştiren birçok yolcu yalnızca kabin bagajıyla uçmayı tercih eder.

Daha fazla bilgi için: Sadece el bagajın mı var? Valizini nasıl hafif tutabileceğini öğren

Yolcular Amsterdam, Hollanda’daki Schiphol Havalimanı’nda bavullarını bagaj teslim yerinden almak için sabırla bekliyor

Yolcular Amsterdam, Hollanda’daki Schiphol Havalimanı’nda bavullarını bagaj teslim yerinden almak için sabırla bekliyor

Akıllı bir yolcusun, ama bunu hali hazırda yapmıyor olabilirsin diye, sana bir hatırlatmada bulunmak istiyoruz. Bağlantını kendin gerçekleştireceğin bir uçuşa (ya da genel olarak herhangi bir uçuşa) bilet aldığında, havalimanı kodunu her zaman iki kez kontrol et. New York gibi büyük şehirlerin bazılarında, aynı bölgede birden çok havalimanı bulunur ve bazı çok duraklı yolculuklarda havalimanı değiştirmen gerekebilir. Böyle durumlarda diğer havalimanına ulaşabilmek için ek bir ulaşım şekli (tren, taksi, otobüs) kullanman gerekir.

Havalimanı kodunu iki kez kontrol etmek genelde her zaman iyi bir fikirdir. Teksas’taki San Antonio’ya gitmek isterken kendini Şili’deki San Antonio’da bulursan, herkese anlatacak bir hikayen olur. Ama tabii, yeni serüvenlere hiçbir zaman hayır dememek lazım!

Aktarmanı uzatmak

Programına yeni bir durak eklemek ve yolculuğun sırasında birden çok şehri keşfetmek cazip bir fikir gibi görünebilir. Öyleyse, aktarmanı bir geceliğine, birkaç günlüğüne, hatta bir iki saatliğine uzatma fikrini göz önünde bulundur. Bu süreyi havalimanından çıkıp şehrin tadını çıkaracak ve geri dönüp bir sonraki uçuşuna yetişecek şekilde ayarla. Programına bir varış noktası daha ekleyerek tek bir yer fiyatına iki yer görebilir, hatta işi doğru yaparsan paradan tasarruf bile edersin.

İzlanda’nın başkenti Reykjavik’te mola verip birkaç saat, hatta birkaç gün göz kamaştırıcı doğanın tadını çıkarma ve yeni serüvenler yaşama fikrini göz önünde bulundur

İzlanda’nın başkenti Reykjavik’te mola verip birkaç saat, hatta birkaç gün göz kamaştırıcı doğanın tadını çıkarma ve yeni serüvenler yaşama fikrini göz önünde bulundur

Icelandair gibi aktarma avantajlarıyla tanınan bazı havayolu şirketleri de bulunuyor. Icelandair’in yolcuların ücretsiz olarak merkez Reykjavik şehrinde yedi geceye kadar çıkabilen aktarmalar seçmesine imkan veren köklü bir politikası var. Gezginler bu sayede, daha önce keşfetmeyi akıllarından geçirmedikleri bir varış noktasının keyfine varabiliyor.

Bu havayolu şirketi bağlantıları çoğu zaman uçanlar için daha bile ucuza gelir. Yakın zamanda momondo* üzerinden yapılan bir Amsterdam-Boston uçuşu aramasının sonucu 400 £ karşılığında Icelandair’le Reykjavik’te 17 saatlik bir aktarma şeklinde çıkarken, başka havayolu şirketleriyle aynı yere direkt uçmak en az 580 £’e mal oluyor.

Emirates de yolcularını programlarına aktarmalı bir uçuş eklemeye teşvik eden havayolu şirketlerinden biri. Bu şirket, bir günlerini merkez Dubai şehrini görmeye ayırmak isteyen gezginlere, önceden hazırlanmış bir mola paketi sunuyor. Bu paketler tamamen ücretsiz olmasa da, 49 £ gibi düşük fiyatlara mal olabiliyor ve bir gecelik otel konaklaması, vize ve havalimanına gidiş geliş yardımı içeriyor.

Bağlantı uçuşumu kaçırırsam ne olur?

Yolcular Paris’teki Charles de Gaulle havalimanının terminallerinden geçiyor

Yolcular Paris’teki Charles de Gaulle havalimanının terminallerinden geçiyor

Her havalimanında endüstrinin belirlediği, tavsiye edilen bir asgari bağlantı süresi geçerlidir. Örneğin, Paris-Charles de Gaulle Havalimanı’nın asgari bağlantı süresi, aynı terminal içindeki transferler için 60 dakikadır. CDG Terminal 3’e yapılacak transferler içinse asgari süreyi 90 dakika olarak belirliyor. Her havalimanının tavsiye ettiği uçuş süreleri genelde söz konusu havalimanlarının resmi web sitelerinde bulunabiliyor.

Bir havayolu şirketinden ya da seyahat acentasından, bağlantı uçuşu gerektiren bir bilet satın aldıysan, havayolu şirketi çoğu zaman sana kendi uçuşlarından ya da ortak havayolu şirketlerinin uçuşlarından birine bilet satmak için elinden geleni yapar. Tedbiri elden bırakmamak için mutlaka aldığın biletin hüküm ve koşullarını iki kez kontrol et.

Gelgelelim, bağlantıyı kendin gerçekleştirmeni gerektiren iki ayrı bilet aldıysan ve bağlantı uçuşunu kaçırırsan tazminata hak kazanamazsın. Asgari bağlantı süresiyle ilgili fikir sahibi olmak, bağlantı uçuşlarını daha iyi planlamana imkan verir ve bir sonraki uçuşuna zamanında yetişmeye çalışmanın yaratacağı stresi epeyce azaltır.

Bölgeye göre merkez şehirler

Yolcular Londra, Birleşik Krallık’taki Heathrow Havalimanı’nda, uçağa binmek için sıra bekliyor

Yolcular Londra, Birleşik Krallık’taki Heathrow Havalimanı’nda, uçağa binmek için sıra bekliyor

Her gün binlerce bağlantı uçuşunun gerçekleştiği havalimanları, aynı zamanda yalnızca hava trafiği açısından değil, uzun sıralar açısından da dünyanın en yoğun havalimanlarındandır. Aşağıda, saat başına azami potansiyel rota sayısına göre hangi havalimanlarının en “bağlantılı” havalimanları olarak görüldüğünü açıklıyoruz. Mega merkezler adını alan bu havalimanları, OAG Megahub Index 2016**’ya göre derecelendiriliyor.

Avrupa

Sık sık Londra Heathrow Havalimanı’na (LHR) uçanlar, bağlantılı uçuşlarda tavsiye edilen azami bir saatlik sürenin (aynı terminalin içinde bile) riskli olduğunu bilir. Heathrow o kadar büyüktür ki, aslında Avrupa’nın en büyük mega merkezidir. Üçüncü pistinin inşaat planları çoktan başlayan havalimanının ileride daha bile büyüyeceği ve kalabalıklaşacağı öngörülüyor. Öldürecek bir iki saatlik zamanın varsa, metroyla şehir merkezine 45 dakikadan kısa sürede ulaşabilir ya da seni sadece 15 dakikada Paddington Station’a götürecek Heathrow Express’e binebilirsin. Başka bir seçenek de, bir taksiye atlayıp 20 dakikada, Avrupa’nın en uzun süre işgal altında kalan sarayı ve Kraliçe II. Elizabeth’in hafta sonlarını geçirmeyi tercih ettiği evi olan Windsor Kalesi’ne gitmek.

Londra Uçuşları

Kuzey Amerika

The Sky’s the Limit” sanat sergisi, Chicago O’Hare Havalimanı’nın B ve C terminal salonlarını birbirine bağlıyor

The Sky’s the Limit sanat sergisi, Chicago O’Hare Havalimanı’nın B ve C terminal salonlarını birbirine bağlıyor

Chicago O’Hare Uluslararası Havalimanı (ORD) yalnızca Birleşik Devletler’in Orta Batı bölgesinin değil, ABD’nin de en büyük merkez havalimanı. Bu havalimanı öyle büyük bir araziye yayılmış ki, bir terminalden diğerine yürüyen yolcular ufak çapta egzersiz yapmış oluyor. Bir yolcu, Terminal 1’deki C Salonu’ndan Terminal 3’teki L Salonu’nun en ucuna gidene kadar neredeyse iki kilometre yürüyebiliyor. Yogacıları da sevindirelim; Terminal 3’te, uzun bir uçuştan önce vücutlarını güzelce esnetebilecekleri bir yoga salonu var!

Chicago Uçuşları

Latin Amerika

Brezilya’daki São Paulo-Congonhas Havalimanı (CGH) São Paolo bölgesine hizmet veren dört havalimanından biri. 1985’ten beri CGH’den uluslararası uçuş gerçekleşmiyor, o yüzden muhtemelen bu havalimanına yolun ancak Brezilya içinde uçmayı planlıyorsan düşecek. Neden olmasın? CGH’den Rio de Janeiro’nun muhteşem kumsallarına uçakla yaklaşık 50 dakikada ulaşabilir ya da biraz daha uzağa, güneşli Recife yarımadasına veya Amazonlar’ın başkenti Manaus’a gidebilirsin.

São Paulo Uçuşları

Orta Doğu ve Afrika

Dubai’nin Terminal 3’ü yapımı sırasında dünyanın en büyük binası olarak görülüyordu

Dubai’nin Terminal 3’ü yapımı sırasında dünyanın en büyük binası olarak görülüyordu

Ne tesadüftür ki, dünyanın yolcu trafiği bakımından en yoğun havalimanı Dubai’ye hizmet eden birincil havalimanı, yani Dubai Uluslararası Havalimanı (DXB). DXB’nin terminallerinden her yıl 90 milyon civarında yolcu geçiyor. Bu sana yoğun bir yaya trafiği gibi gelmediyse, şunu da bil: aynı OAG raporuna göre, 2015’teki en yoğun gününde DXB’den 88.545 bağlantı yapıldı. DXB’nin devasa arazisi öyle meşhur ki, National Geographic Ultimate Airport Dubai adlı, izleyicilere havalimanının günlük işleyişinin sahne arkasını görme fırsatı veren 10 bölümlük bir belgesel bile çekti.

Dubai Uçuşları

Asya Pasifik

Endonezya’nın Java adası, Cakarta ve çevresine hizmet veren Soekarno-Hatta Uluslararası Havalimanı’nın (CGK) bulunduğu yer. OAG bu havalimanını dünyanın en bağlantılı 7. havalimanı olarak sıralıyor ve burası Güney Yarımküre’nin en yoğun havalimanı olarak tanınıyor. CGK ücretsiz WIFI, terminallerin her bölgesinde bulunabilen 21 okuma köşesi, hatta ve hatta havalimanının ana girişinin solunda kalan bir golf sahası gibi imkanlar sunuyor.

Cakarta Uçuşları
Şansın yaver gider de dünyanın en iyi 10 havalimanından birinden aktarma yapabilirsen ve canın biraz alışveriş yapmak isterse, gümrük vergisiz mağazalardan en iyi şekilde yararlanma kılavuzumuza göz atmayı unutma. İyi yolculuklar!

*Nisan 2017’de yapılan aramalara göre, Eylül 2017’de 10 günlük bir seyahat süreci için
**OAG endeksi en büyük havalimanlarında, tek bir günde, sekiz saatlik bir pencere içindeki geliş ve gidiş uçuşları arasında mümkün olan bütün aktarma sayısını hesaplayarak yarattı (2014’te satılan koltuklar temel alınarak)